C_5

9. Matica konkurencie

Zadanie

Super. Už chápeš, aké má zákazník alternatívy. Už vieš, oproti čomu musíš svoj produkt vymedziť. Tvojou ďalšou úlohou je identifikovať v čom je tvoj produkt odlišný a vytvoriť jednoduchú maticu konkurencie.

V 99% prípadoch platí, že to čo si vymyslel „už niekto robí“. Počítaj s tým a nebuď skleslý. To, že niečo už existuje, neprekáža. Tvojou úlohou je odlíšiť sa od existujúceho a spraviť to inak. Lepšie, dostupnejšie, rýchlejšie, jednoduchšie, inovatívnejšie…

Príklady

Matica konkurencie je priestor rozdelený dvoma osami na štyri časti. Každej osi prislúcha jeden faktor – napríklad cena, ktorá môže byť vysoká alebo nízka. Pre vytvorenie matice konkurencie je potrebné identifikovať alebo vymyslieť 2 faktory, v ktorých je tvoj produkt lepší ako konkurencia a jednoducho to znázorniť podľa príkladu nižšie:

9_1

Ako by podľa teba vypadala matica konkurencie v prípade stavebníc vtáčích búdok?

Zákaznícke alternatívy sú hotové vtáčie búdky a návody ako si zhotoviť búdky „na vlastnú päsť“. V čom je podľa teba stavebnica vtáčích búdok výhodnejšia ako tieto alternatívy? Skús identifikovať dva faktory a nakresliť si maticu konkurencie niekde na papier tak, aby stavebnica vtáčích búdok bola jasne odlíšená od svojich alternatív:

9_2

Nižšie je jedna z možností ako môže vypadať matica konkurencie pre stavebnicu vtáčích búdok.

Faktory odlíšenia sú zážitok z tvorenia a pohodlie zákazníka.

Zákazník si môže kúpiť hotovú vtáčiu búdku, ktoré ponúkajú e-shopy, individuálni výrobcovia cez inzeráty či viaceré predajne. Hotová búdka neposkytuje zážitok z tvorenia.

Na internete existuje takisto mnoho návodov, ako si búdku vyrobiť doma. Je to spojené s „nízkym pohodlím“, keďže si človek musí všetko prácne pozháňať.

Obrázok1

Určite existujú zákazníci, ktorým vyhovuje kúpa hotovej vtáčej búdky, alebo si ju chcú a vedia poskladať sami. To je úplne v poriadku. Ty však chceš osloviť ten segment zákazníkov, ktorí ocenia vysoké pohodlie a zážitok z tvorenia. Našiel si 2 možné relevantné odlíšenia svojho produktu od konkurencie.

Akcia

Teraz ty. Pre všetky zákaznícke alternatívy, ktoré si našiel si polož jednoduchú otázku: „v čom je alebo môže byť moje riešenie iné, lepšie?“ Objavíš 1-2 relevantné odlíšenia a vytvor maticu konkurencie pre svoj produkt.

zajace_4_2_v2

VN:F [1.9.22_1171]

Hodnotenie

Rating: 9.0/10 (5 votes cast)
9. Matica konkurencie, 9.0 out of 10 based on 5 ratings

Otázky