B_10

4. Plán A

Zadanie

Super! Už vieš, ktorý nápad ideš rozbiehať! Je to tvoj plán A. Priprav sa na to, že nebude fungovať! Preto nájdi odpoveď na otázku „prečo to všetko robím?“. Pomôže ti udržať motiváciu a prejsť od plánu A k plánu, ktorý bude fungovať.

Príklady

Vo švédsku funguje úspešný ICEHOTEL. Ako sa dá podľa názvu očakávať, je to hotel postavený z ľadu. Je to aktuálne najžiadanejšia švédska turistická destinácia, ktorá sa kopíruje po celom svete.

Hovoríš si – super nápad, toto muselo fungovať hneď od začiatku – hneď od plánu A. Zakladateľ mal proste šťastie, že ho „to napadlo“ ako prvého. Skutočnosť však bola úplne iná.

ice hotel (outside)

Zakladateľ projektu Yngve Bergqvist bol pôvodne baník, ktorého nebavila jeho práca. Počas letných víkendov si privyrábal sprevádzaním turistov a raftingom na miestnej rieke. Po nejakom čase si založil firmu a začal sa tomu venovať na plný úväzok.

Rafting fungoval iba počas troch mesiacov a Yngve rozmýšľal ako „predať zimu“, ktorá trvala zvyšných 9 mesiacov. Počas zimy prichádzalo len málo japonských turistov pozorovať polárnu žiaru a okolo toho by sa biznis neuživil.

Plán A

Jeho prvý nápad bol zrealizovať výstavu ľadových sôch a prilákať tak viacej turistov. V ráno, kedy malo všetko odštartovať, sa prebudil do daždivého dňa s +7 stupňami. Všetky ľadové sochy dážď znehodnotil (roztopiť sa samozrejme nestihli). Jeho plán A nedopadol vôbec slávne.

Plán B

Yngve sa nezdal a experimentoval ďalej. Nasledujúcu expozíciu umiestnil do ľadového iglú. V rámci iglú sa konali rôzne výstavy a pár ľudí dokonca prejavili záujem o zorganizovanie svadby. Plán B fungoval celkom dobre.

Plán C

Ďalší rok pokračoval Yngve s organizovaním podujatí už vo väčšom iglú. Zariadil tam dokonca prvý ľadový bar. Jednu noc boli všetky ubytovacie kapacity v meste vyčerpané a tak Yngve ponúkol ľuďom možnosť prespať v iglú. Tí boli z tejto skúsenosti nadšení a takto sa zrodila myšlienka ICEHOTELa.

icehotel_casestudy

Ponaučenia z príbehu sú nasledovné:

  1. počítaj, že tvoj plán A sa nepodarí zrealizovať podľa tvojich predstáv. Investuj do neho len 10% tvojich zdrojov (času, peňazí, očakávaní)
  2. rozdeľuj „dôvody“ od „spôsobom“. Dôvody sú trvácne, spôsoby sa budú meniť. Yngveho hlavný dôvod bol „predať zimu“ a prvým spôsobom bola expozícia ľadových sôch. Ak nemáš pevný dôvod, je dosť možné, že sa po prvom neúspechu vzdáš.

Aktuálne to u teba vypadá asi takto:

I4_aktualne

Vieš, čo je tvojím produktom alebo službou ale nevidíš nosnú podstatu, prečo to robíš a prečo sa oplatí namáhať dostať to medzi ľudí. Ak si nedoplníš základ rozbiehačskej pyramídy, ťažko sa ti bude čokoľvek rozbiehať. Je dosť pravdepodobné, že to pri prvých vážnejších prekážkach zabalíš.

I4_planB

Je dôležité mať zodpovedné obe časti rozbiehačskej pyramídy.

  • Spodná časť je trvalá a takmer sa nemení. Je odpoveďou na otázku „prečo“. Pomáha zakladateľovi čerpať motiváciu a nakopnutie v ťažkých časoch.
  • Horná časť je prechodná a existuje mnoho spôsobom ako dosiahnuť želaný stav. Je odpoveďou „ako na to“. Ide o konkrétny spôsob ako naplniť víziu projektu a dôvod prečo projekt existuje. Aktuálny nápad je len plánom A, ako sa k nemu dostať. Je dosť pravdepodobné, že plán A nebude fungovať. To nevadí, pretože príde plán B, plác C až plán, ktorý bude fungovať.

Rozbiehačská pyramída ti pomôže získať správny odstup od tvojho nápadu (je to predsa Plán A a ten nemusí fungovať) a zároveň čerpať silnú motiváciu z nosnej podstaty, ktorá odpovedá prečo robíš to, čo robíš. Guy Kawasaki tvrdí, že existujú štyri základné možnosti pre spodnú časť a to:

  • spraviť svet v niečom lepší
  • zlepšiť niekomu kvalitu života
  • napraviť niečo nesprávne
  • zabrániť koncu niečomu dobrému

Pozri sa, ako vypadá celá rozbiehačská pyramída na dvoch príkladoch:

pyramida_priklady

Akcia

Teraz ty. Vytvor si vlastnú rozbiehačskú pyramídu a definuj nosnú časť pre svoj nápad.

zajace_4_2

VN:F [1.9.22_1171]

Hodnotenie

Rating: 9.6/10 (7 votes cast)
4. Plán A, 9.6 out of 10 based on 7 ratings

Otázky