Rarach

Raráškovo

S Katkou sme konzultovali v rámci Social Impact Award. Spolu s kamarádkou vymysleli projekt „Farmičky“. Jeho cieľom bolo rozvíjať vzťah detí k prírode organizovaním rodinných výletov na farmy. Tam si deti budú mocť zasadiť mrkvičku či pohladkať ovečku. Ich projekt v kocke:

Zákaznícky prieskum

Biznis model sa zdal byť celkom jasný – organizovať platené rodinné výlety na lokálne farmy. Katke sme navrhli, aby sa pustila do zákazníckeho prieskumu. Jeho cieľom bolo overiť, do akej miery rodinky s deťmi potrebujú takýto produkt.

Katke sme pomohli s kontaktmi na cca 10 mamičiek s deťmi od 5-10 rokov, ktoré žijú v Bratislave. Katka sa s nimi stretla a pýtala sa na príhody z minulosti okolo nasledovných tém:

  • Kedy ste naposledy išli na rodinný výlet?
  • Kedy ste naposledy dali deti na víkend // poobedie preč?
  • Kedy ste naposledy rozmýšľali o rozvojovej aktivite pre vaše deti?

Všimni si, že sa Katka nepýta priamo na svoj produkt, ale „okolo“ produktu. Takto zistí, či rodiny chodia na výlety, či chodia na výlety do prírody a aké prípadné komplikácie riešia.

Pýtať sa priamu otázku „Mali by ste záujem o rodinný výlet na farmy? & Za akých podmienok“ nemá zmysel. Stovky prieskumov ukázali, že ľudia nevedia odhadovať svoje budúce správanie.

V takýchto prípadoch znamená odpoveď „áno“ v skutočnosti „nie“, odpoveď „kde sa to dá kúpiť“ si prelož ako „možno“ a len s odpoveďou typu „tu máš 20€“ počítaj ako s reálnym záujmom.

Projekt v slepej uličke

Katka sa s priebehu týždňa stretla so všetkými mamičkami. Zistila pár zásadných vecí:

  • Mamičky sú celkom samostatné pri organizovaní výletov so svojimi ratolesťami. Žiadna s maminiek nespomenula výlet, ktorý by bol organizovaný treťou stranou.
  • Časti mamičiek sa nepáči, ak majú niekde platiť vstupné a radšej si vyberajú výlety, ktoré sú zdarma.
  • Menšia časť mamičiek má „odpor“ k masovo organizovaným akciám, kde je priveľa detí a prestáva to byť pre nich a ich rodinku relax.

Katka takisto navštívila niekoľko fariem a zistila, že väčšinou nie sú pripravené na návštevu rodín – priestory nie sú upravené, nemá sa tam návštevníkom kto venovať, v blízkosti nie je možnosť stravovania atď.

V tomto momente sa projekt ocitol v slepej uličke a Katka zvažovala čo s ním bude ďalej…

Farmičky vs Raráškovo

Pri našej druhej konzultácii sme nasadili Katke chrobáka do hlavy – prečo by sa mal vzťah detí k prírode formovať len na pár slovenských farmách? Však ovečka sa dá nájsť v každej dedine, materina dúška rastie na každej lúke a poskladať vtáčiu búdku môže ktokoľvek a kdekoľvek.

Katka dostala za úlohu premyslieť projekt tak, aby zachoval svoju pôvodnú ideu (= rozvíjať vzťah detí k prírode) a zároveň sa nelimitoval na organizovanie výletov na lokálne farmy. Po pár dňoch prišla Katka s nasledovným konceptom, ktorý to všetko spĺňal:

Poklad_zbojnikov

Po pár úpravách sme z „Pokladu zbojníkov“ dostali Raráškovo – krabicovú rodinnú hru rozvíjajúcu vzťah detí k prírode (obrázok nižšie).

Úplne sme prekopali pôvodnú koncepciu a z biznis modelu „cestovnej kancelárie organizujúcej rodinné výlety na farmy“ prešli na biznis model „predaj outdoor krabicovej hry“. Pôvodná koncepcia mala takisto viacero limitácií a bola organizačne veľmi náročná.

Raraskovo_hra

Zhrnutie zmeny v kocke:

Raraskovo_tabulka

Testovanie prototypu

Katka spravila na Raráškovo pár feedforwardov a rozhodla sa otestovať reálny záujem o produkt. Jej známy jej za relatívne dobrú cenu spravil testovací web na ktorého konci bolo tlačítko „Objednať za 19€“ (obrázok nižšie je prvá verzia webu bez testovacej ceny):

raraskovo_web

Katke sme pomohli vytvoriť facebook kampaň zacielenú na vydaté ženy vo veku 35-40 rokov u ktorých sme predpokladali, že majú deti vo veku 35-40 rokov.

raraskovo_promo

Použili sme rovnaké obrázky a texty ako na testovacej stránke. Inzerát bol za 1,5 dňa zobrazený viac ako 9000x a vygeneroval 73 preklikov na stránku. Z nich kliklo 33% na tlačidlo „objednať za 19€“. Cena za preklik dosiahla úroveň 30 centov a Katka do overenia potenciálu svojho nápadu investovala 23€.

Záver

Katka úspešne otestovala svoj prototyp a zistila, že sa jej projekt oplatí spustiť. Celé ju to stálo do 150€ (web, kampaň) a trvalo menej ako 2 mesiace (vrátane vytvorenie biznis modelu, realizovania zákazníckeho prieskumu a pripravovanie prototypu). Super výsledok!

 

VN:F [1.9.22_1171]

Hodnotenie

Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Raráškovo, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Otázky